Translate

24 November 2011

PM bentang usul tarik balik perisytiharan darurat



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan membentangkan usul di Dewan Rakyat hari ini untuk menarik balik tiga perisytiharan darurat yang masih berkuat kuasa selepas lebih daripada 40 tahun ia digubal.

Perisytiharan darurat itu adalah:
  • Perisytiharan Darurat 1966 di Sarawak bagi menyelesaikan pertikaian politik di negeri itu.
  • Perisytiharan Darurat 1969 di Persekutuan bagi menamatkan rusuhan di antara orang Melayu dan bukan Melayu pada 13 Mei 1969.
  •  Perisytiharan Darurat 1977 di Kelantan bagi menyelesaikan pertikaian politik ketika di bawah pemerintahan PAS.
Speaker Pandikar Amin Mulia semasa menangguhkan persidangan Dewan Rakyat malam semalam berkata usul berkenaan akan dibentangkan selepas sesi soalan pagi ini. Ia susulan selepas Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 (Bajet 2012) lewat malam tadi.
Undang-undang yang masih berkuatkuasa itu membolehkan polis menggunakan kuasa-kuasa khas yang diperuntukkan dalam Ordina Darurat bagi menangkap dan menahan orang ramai tanpa perlu dibicarakan.
najib special address malaysia day 150911Najib pada malam 15 September lalu sempena perutusan Hari Malaysia, mengumumkan keputusan kerajaan untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Buang Negeri 1959 yang dianggap tidak lagi relevan hari ini.

Katanya, kerajaan juga akan mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA