Translate

20 Mei 2011

PRU-13 sangat perit jika BN gagal kuasai dua pertiga, kata Muhyiddin


Pilihan raya umum ke-13, yang disebut-sebut akan diadakan waktu terdekat, dijangka paling sengit bakal dihadapi Barisan Nasional (BN) kerana parti-parti pembangkang sangat agresif, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar) hari ini.

“Dalam 16 pilihan raya kecil lepas, saya memimpin lebih daripada separuh (dan mendapati) ia sangat pahit dan getir akibat permainan politik pembangkang yang tidak lagi seperti biasa.

“Rakyat sekarang menuntut pelbagai perkara dan perlu dipenuhi,” katanya Timbalan Perdana Menteri dipetik Bernama Online hari ini.

Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, BN perlu membuat persiapan lebih baik dan mantap untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang walaupun perhatian masyarakat terhadap BN dan Umno khususnya telah meningkat.

BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen pada 8 Mac 2008.

“Kita kena tanya selepas PRU-13 masihkah kita berkuasa... ia sangat perit sekiranya tidak dapat menguasai dua pertiga dari kerusi dalam dewan,” katanya yang juga Timbalan Pengerusi BN.

“Kita kena selesaikan semua masalah dari bawah hingga atas,” kata Muhyiddin yang kini mengadakan lawatan kerja ke negeri-negeri menjelang pilihan raya umum ke-13.

Justeru, beliau mengingatkan “jangan lagi ada pertembungan di peringkat bahagian kerana pengertian perjuangan tidak lagi sama bila kalah dan tiada kuasa.”

Muhyiddin berkata setiap anggota Umno hendaklah beristiqamah dan mengambil iktibar daripada kekalahan pada pilihan raya umum 2008.

“Saya bersyukur semangat ahli-ahli Umno bertambah baik dan kuat dan trend perubahan sikap ini baik dan penting menjelang PRU akan datang,” katanya.

Mandat semasa akan berakhir 2013 tetapi spekulasi menyebut pilihan raya umum akan diadakan tahun ini ataupun awal tahun depan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA