Translate

20 Mei 2011

Asia Barat: Balik ke sempadan 1967, Obama gesa Israel

Dilihat sebagai ucapan penting berkenaan dasar Amerika Syarikat (AS) di Asia Barat, Presiden Barack Obama semalam memperakui tuntutan utama Palestin berhubung pertikaian sempadan dan menegaskan Israel bahawa tidak akan ada sebuah negara aman berkekalan berdasarkan “pendudukan kekal” sebagaimana disaksikan sekarang.

Obama menegaskan perlunya sebuah negara Palestin berdasarkan sempadan 1967 — yang wujud sebelum Perang Enam Hari — yang membawa kepada penaklukan Baitulmuqaddis Timur, Tebing Barat dan Gaza oleh tentera Yahudi.

Gesaan Obama (gambar) itu, yang datang lebih dua tahun selepas menjadi Presiden AS, memperlihatkan peralihan yang signifikan dalam dasar AS, malah kelihatan akan mencetuskan kemarahan di pihak Israel.

Kenyataan itu keluar selepas tiga minggu AS membunuh ketua rangkaian Al-Qaeda Osama bin Laden di Pakistan dan di tengah-tengah kebangkitan rakyat di dunia Arab termasuk yang terbaru di Libya.

Tunisia dan Mesir juga menyaksikan ketua mereka digulingkan.

Israel telah mengatakan bahawa perakuan sempadan 1967, yang dikehendaki Obama, akan menjejaskan proses perundingan.

Penganalisis dan pemerhati sangsi sama ada pelan damai terbaru ini akan menjadi kenyataan.

Belum ada butiran bagaimana pelan itu akan dilaksanakan kelak.

Obama akan mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu di White House hari ini.

Netanyahu pula berkata beliau menghargai kenyataan Obama tetapi menolak sebarang tindakan menarik balik kedudukan rejim Yahudi itu.

Katanya, tindakan menarik balik yang disyorkan oleh Obama hanya akan membawa mudarat dan bahaya ke atas keselamatan Israel.

Mesir, satu lagi pihak yang menggerakkan usaha proses damai menyambut baik pendirian Obama ini.

Dalam ucapannya, Obama berkata, sebuah negara masa depan Palestin seharusnya berdasarkan wilayah-wilayah yang ditakluki Israel pada 1967 dengan pengubahsuaian kecil dilakukan menerusi proses perundingan.

Malah katanya, konflik israel-Palestin yang berlarutan hampir lima dekad membayangi keamanan di rantau Asia Barat. — Agensi

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA