Translate

22 Disember 2010

Pegawai bimbang Putera Mahkota Thai jadi Raja

Pegawai bimbang Putera Mahkota Thai jadi Raja


Putera Maha Vajiralongkorn bersama bondanya, Permaisuri Sikirit semasa menyambut Raja Bhumibol Adulyadej yang keluar dari Hospital Siriraj di Istana Besar di Bangkok pada 5 Disember, 2010. - REUTERS


LONDON 16 Dis. - Pegawai tertinggi istana menyuarakan kebimbangan Putera Mahkota Thai, Putera Maha Vajiralongkorn diangkat sebagai Raja, lapor dokumen diplomatik Amerika Syarikat (AS) yang didedahkan laman web WikiLeaks, hari ini.
Dokumen sulit yang dilaporkan akhbar harian Britain The Guardian itu mendedahkan bahawa tiga individu berpengaruh di Thailand termasuk dua penasihat kanan Raja Bhumibol Adulyadej, memberi komen negatif tentang Putera Maha.
Dua penasihat itu yang menyatakan bahawa Putera Mahkota tersebut bakal diangkat sebagai Raja secara tersirat berkata, keadaan akan menjadi lebih baik sekiranya penyusunan lain dibuat.
Memo bertarikh Januari tahun ini dari Kedutaan AS di Bangkok itu turut memetik kebimbangan tentang cara hidup Putera Maha, selain hubungannya dengan bekas Perdana Menteri dalam buangan, Thaksin Shinawatra, yang masih popular di kalangan penduduk miskin dan luar bandar di negara itu. - AFP

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA