Translate

08 Jun 2010

Turki Gesa Israel Akur Siasatan, Apakah Malaysia Seberani Turki?

Menteri Luar Turki, Ahmed Davutoglu menggesa Israel menerima siasatan antarabangsa membabitkan serangan komandonya ke atas kapal misi bantuan Mavi Marmara minggu lalu yang menyebabkan sembilan warga Turki terbunuh. 

Ahmed berkata, Israel perlu mengisytiharkan pihaknya bersetuju dengan cadangan siasatan oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon.


Beliau berkata, jika Israel enggan bermakna mereka menyembunyikan sesuatu. Namun, duta Israel ke PBB menolak cadangan itu. 


Masyarakat antarabangsa berdepan ujian getir. Adakah sebuah negara berhak memintas sebuah kapal di perairan antarabangsa? katanya pada sidang media bersama menteri luar Afghanistan dan Pakistan pada sidang puncak kumpulan keselamatan 20 negara. 

Turki yang memeterai perjanjian damai dengan Israel sehingga serangan tiga minggu ke atas Gaza berkata, negara itu akan mengurangkan hubungan ketenteraan dan perdagangan, selain mengetepikan perbincangan projek tenaga, termasuk gas asli dan penghantaran air bersih. 

Ia juga mengugut untuk memutuskan hubungan kecuali Israel memohon maaf. 

Kami membuat penilaian ke atas semua perkara. Terserah kepada Israel bagaimana hubungan ini akan diteruskan. 
Hubungan Turki-Israel tidak mungkin pulih seperti sedia kala kecuali negara Yahudi itu mematuhi undang-undang dan Turki terus mendesak Israel bertanggungjawab ke atas pembunuhan rakyat kami sehingga ke akhirnya, katanya. AP 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA