Translate

08 Mei 2011

White House Edar Lima Klip Video Koleksi Osama, AS Dalam Kekalutan.

 
Kombinasi imej menunjukkan pelbagai sedutan daripada rakaman video berkenaan Osama bin Laden, yang diambil dari rumah tempat tinggalnya di Pakistan, yang dikeluarkan oleh Pentagon. — Foto Reuters

Rakaman video yang diperoleh di rumah agam, tempat persembunyian Osama bin Laden selama lima tahun di Abbottabad, Pakistan, menunjukkan ketua rangkaian Al-Qaeda itu sendiri menonton liputan berita menerusi televisyen dan mengatur strategi operasi mereka.


Lima klip terpilih yang dikeluarkan kerajaan Amerika Syarikat (AS) menunjukkan kehidupan di rumah tersebut yang terletak di timur laut Islamabad.

Osama mati ditembak oleh AS Isnin lalu.

Rakaman-rakaman itu termasuklah filem-filem propaganda dan yang diambil bersama, menggambarkan Osama sebagai seorang yang obses dengan imejnya dan bagaimana dia menggambarkan dirinya kepada dunia.

Seorang pegawai kanan risikan menyifatkan maklumat yang diperoleh dari rumah itu sebagai “koleksi tunggal terbesar” milik ketua rangkaian pengganas paling dikehendaki, lapor NBC News awal hari ini.

Rakaman video itu diperoleh oleh pasukan elit SEAL tentera laut AS selepas Osama ditembak mati Isnin lalu.
Satu pasukan petugas sedang bekerja sepanjang masa untuk menganalisis maklumat yang diperoleh dari rumah tersebut dan membuat rumusan daripada pakar dari 10 agensi persekutuan.

“Osama kekal sebagai seorang pemimpin yang aktif dalam Al-Qaeda, member arahan-arahan strategik, operasi dan taktikal kepada kumpulan itu,” kata seorang pegawai.

“Dia bukan sahaja pemikir strategik bagi kumpulan, dia juga aktif dalam perancangan operasi dan menggerakkan keputusan-keputusan taktikal dalam Al-Qaeda,” katanya dipetik laman msnbc.

Sedutan kandungan klip-klip yang diedarkan antara lain terdiri daripada:

Video 1: Mesej penuh tetapi belum diedarkan. Mesej ini disediakan bagi rakyat AS. Ia dirakam sekitar 9 Oktober dan 5 November 2010. Osama duduk dan berpakaian jubah emas. Janggutnya diwarnakan, duduk dengan berlatarbelakangkan warga biru.

Video 2: Osama duduk di atas lantai sambil menonton televisyen dengan video menyiarkan imej dirinya. Kamera ke arahnya menunjukkan dia duduk di atas lantai. Berjanggut warna perang dan memakai topi warna hitam. Dia ketika itu memegang alat kawalan jauh televisyen.

Video 3: Satu video latihan. Osama telah mewarnakan janggutnya, berlatarbelakangkan papan yang digambarkan sebagai ‘armoire’. Tiada tarikh bagi video ini.

Video 4: Satu lagi video latihan. Latar belakang warna coklat dan memakai kemeja-T. Video ini juga tiada tarikh.

Video 5: Satu lagi video latihan. Dia di depan cadar, memakai jubah berwarna emas dan baju putih. Dia memakai topi putih dan janggut disapu warna hitam. Video ini juga tiada tarikh. — Agensi

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA