Translate

17 Mei 2010

Tiga Sahabat Dipenjara Sebabkan Kematian Lelaki.

Tiga sahabat dipenjara tujuh tahun enam bulan, selepas mengaku salah di Mahkamah Tinggi di sini, hari ini terhadap pertuduhan pilihan, menyebabkan kematian seorang lelaki lain, di Pelabuhan Klang, empat tahun lalu. 

Mekanik, S Kumaran, 27, pembantu kedai alat ganti, N Viknesh dan penjaga stor, G Muniandy, kedua-duanya berusia 25, mengaku bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, bersama-sama seorang lagi yang masih bebas, menyebabkan kematian, S Vijaya Kumar, di Jalan Tangki, Kampung Berembang, Pelabuhan Klang, kira-kira 12.30 tengah malam pada 28 Januari 2006.

Hakim Dr Badariah Sahamid ketika membacakan penghakimannya, berkata kepentingan awam perlu diutamakan kerana satu pembunuhan sudah berlaku dan mahkamah perlu menyampaikan mesej bahawa kesalahan itu perlu hukuman setimpal.
Beliau yang membacakan beberapa kes lampau, berkata pada masa sama, penjara yang terlalu lama akan menjejaskan prospek ketiga-tiga tertuduh untuk menjalani kehidupan normal sebagai anggota masyarakat apabila dibebaskan. 

"Ini adalah pandangan mahkamah antara kepentingan awam dan kepentingan tertuduh," katanya. 

Dr Badariah berkata, berikutan ketiga-tiga tertuduh berusia 21 dan 23 tahun ketika kejadian, masih muda dan orang muda cenderung untuk bertindak melulu. 

Pada masa sama, katanya, mahkamah mengambil kita ketika kejadian, mangsa dan seorang rakannya berlawan dengan ketiga-tiga tertuduh dan dengan seorang lagi yang masih bebas. 
Katanya, walaupun tertuduh ada menuturkan kata-kata lucah terhadap ibu seorang tertuduh, dua lagi rakannya yang dihadapkan ke mahkamah tidak ada kena mengena 
dengan perkara itu. 

Dr Badariah turut memerintahkan ketiga-tiga tertuduh menjalani hukuman itu bermula tarikh mereka ditangkap iaitu dari 23 Mac 2006 bagi tertuduh pertama, dan 26 Mac bagi tertuduh kedua dan ketiga. 

Menurut fakta kes, pada hari kejadian, mangsa, seorang penganggur, sedang minum berdekatan dengan flet Sri Berembang, kira-kira jam 1 pagi apabila mereka didatangi beberapa lelaki yang menaiki kereta Perodua Kancil. 

Mereka kemudian bertengkar dan mangsa dipukul dengan topi keledar sebelum diheret masuk ke dalam kereta itu. 

Mayat mangsa kemudian ditemui dalam keadaan terlentang di atas rumput tidak jauh dari tempat kejadian. 

Hasil bedah siasat yang dijalankan terhadap mangsa mendapati, mangsa mati akibat kecederaan di kepala kerana dipukul dengan benda tumpul. 

Pendakwaan dijalankan timbalan pendakwa raya Zainal Azwar Kamaruddin, manakala tertuduh pertama diwakili peguam K Viknesvaran, tertuduh kedua oleh K Renuka dan tertuduh ketiga oleh KA Ramu. (UM)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA