Translate

07 Januari 2012

Bekas Ketua Staf Tentera Turki Di Tahan

Mehmet Ilker Basbug
Mehmet Ilker Basbug
Kenyataan di internet punca Mehmet Ilker Basbug ditangkap 

ANKARA: Bekas panglima tentera tentera Turki, Jeneral Mehmet Ilker Basbug, 68, ditahan dan dipenjarakan semalam selepas didakwa cuba memecah belahkan kerajaan Islam Turki menerusi satu kempen internet.


Penahanan ini menjadikan beliau pegawai paling kanan dipenjarakan dalam satu siri siasatan terhadap komplot menggulingkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan.


Basbug kini ditempatkan di sebuah penjara berhampiran Istanbul selepas disoal siasat selama tujuh jam oleh pendakwa yang menyiasat dakwaan bahawa tentera membiayai berpuluh-puluh laman web bagi tujuan memperlekeh kerajaan berteraskan Islam pimpinan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan pada 2009. 

Beberapa suspek termasuk jeneral dan laksamana kanan, berkata mereka bertindak dalam satu rangkaian yang diarahkan Basbug ketika beliau mengetuai angkatan tentera. Beliau bersara pada Ogos 2010. 

Penahanan ke atas bekas panglima tentera itu, sesuatu yang hampir mustahil dilakukan beberapa tahun lalu, dilakukan ketika kerajaan yang menang tiga penggal pilihan raya berusaha mengurangkan pengaruh tentera dalam pentadbiran negara. Pemimpin tentera sebelum ini pernah merampas kuasa sebanyak tiga kali dan memaksa perdana menteri pertama daripada parti Islam, Necmettin Erbakan meletak jawatan pada 1997. 
Peguam Basbug, Ilkay Seze berkata, anak guamnya menafikan dakwaan yang dikemukakan ketika soal siasat, manakala stesen televisyen NTV melaporkan, bekas jeneral itu mendakwa tuduhan ke atas beliau sebagai tidak berasas. 
“Jika saya didakwa mahu menjatuhkan kerajaan, hanya kerana saya mengeluarkan kenyataan melalui satu dua berita di internet , ia sesuatu yang tidak masuk akal. Jika saya mempunyai niat buruk kepada negara, saya boleh melakukan tindakan lebih keras kerana saya adalah panglima kepada 700,000 anggota pasukan keselamatan. 

“Saya sebagai bekas Ketua Staf Tentera ke-26 Republik Turki didakwa mewujudkan dan mengetuai sebuah pertubuhan pengganas. Maka saya menyerahkannya kepada rakyat ini untuk membuat keputusan,” katanya kepada wartawan sebelum dibawa ke penjara. 

Dakwaan konspirasi yang dilakukan Basbug dilaporkan kali pertama oleh sebuah akhbar Turki pada 2009. Ia menyiarkan salinan apa yang didakwa rancangan untuk mencemarkan reputasi kerajaan pimpinan Erdogan dengan menggambarkan ia sebagai sebuah kerajaan yang mengamalkan rasuah. 

Siasatan ke aras laporan itu tidak dapat diselesaikan kerana dokumen asal yang didakwa ditandatangani seorang kolonel angkatan tentera laut, gagal ditemui. 

Siasatan dimulakan kembali tahun lalu selepas seorang pegawai tentera yang tidak dinamakan didakwa menghantar dokumen asal itu ke pejabat ketua pendakwa di Istanbul. – AP/AFP 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4U2C Posts

News Story

SELSEMA